Utbildning Handledare

Giltig introduktionsutbildning krävs vid behörighet B

Innan din ansökan om att bli godkänd som handledare för behörighet B kan prövas, måste både du och din elev ha gått en introduktionsutbildning under de senaste fem åren.

En introduktionsutbildning är giltig i fem år.

Om du vill ansöka om att bli handledare vid privat övningskörning för utökad B-behörighet (villkor 96) och din elev redan har B-körkort, behöver varken du som handledare eller din elev gå introduktionsutbildning.

Ett godkännande som handledare gäller i fem år förutsatt att körkortet inte återkallas. Om elevens körkortstillstånd måste förnyas under tiden ditt godkännande är giltigt, behöver du inte ansöka om nytt godkännande som handledare för den eleven.

Du kan inte bli handledare:

•om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetssynpunkt eller rattfylleri,

•om ditt körkort varit återkallat mer än tre månader under de senaste tre åren på grund av att du brutit mot en viktig trafikregel, exempelvis att du har kört för fort eller kört mot rött ljus eller

•om du under de senaste tre åren har haft körkort förenat med villkor om alkolås.

Vid övriga frågor kontakta Transportstyrelsen 0771-503503