Utbildning Mc (A1), (A)

Välkommen till Mc sidan.

Friheten att få köra motorcyckel är fantastisk!

Jag som driver körutbildningen på mc heter Mikael Karlsson. Mina erfarenheter kommer sedan 7 års ålder att jag kört motorcyckel. Erfarenheter av både cross och enduro tävlingsverksamt, samt landsvägskörning både semester resor och bankörning.Som mc lärare har jag varit yrkesverksam sedan 20 år tillbaka. Då jag själv har ett brinnande mc intresse så tror jag kan förmedla kunskapen lättare till körkortstagare mc

MC-utbildning.

Övningsområdena är noga utvalda enligt utbildningsplanen för att passa de olika undervisningsmomenten i trafiken.

När eleven skall köra manöverbanorna, transporterar trafikskolan ut mc till manöverbanorna. Då får eleven den mest tids effektiva manöverkörningen, då det inte blir någon transportkörning. Lektionen startar och slutar på manöverbanan. ( Hög och lågfarts banorna)

Här nedan finns all den information du behöver veta för att få körkort på MC.

Motorcykelkortet delas upp i 3 olika klasser:

LÄTT MOTORCYKEL A1

Lätt motorcykel A1 - du ska ha fyllt 16 år och får köra en motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

Om du har körkort för lätt MC krävs alltid nytt körprov(ej teoriprov) för att få köra tung MC.

TUNG MOTORCYKEL  MED BEGRÄNSNING A2

Tung motorcykel A med begränsning - A2

Du ska ha fyllt 17 år och 6 månader för att få övningsköra, 18 år för att köra.

Motorcykelns motoreffekt får inte överstiga 35 kilowatt och ska ha ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram.

Om fordonets originalutförande har ändrats får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70KW

Åldersgränsen för A2 är 18år Efter 2år kan man göra ny uppkörning till behörigheten A tung mc.

TUNG MOTORCYKEL  UTAN BEGRÄNSNING   A

Tung motorcykel A utan begränsning -  24 år

Minst  50Kw och ha en tjänstevikt på minst 175kg (en övergångs regel gör att det räcker med 40kw fram till 31/12 2018  )

Krav för att få övningsköra: För att få övningsköra för behörighet A ska du

•ha fyllt 23 år eller

•ha fyllt 19 år och 6 månader under förutsättning att du har haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och 6 månader eller

•17 år och 6 månader om du övningskör i trafikskola och att trafikläraren följer med på motorcykeln eller i en sidvagn

•ha ett giltigt körkortstillstånd som omfattar den behörighet du ska övningsköra för

•ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat

Om du övningskör privat med motorcykel måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.

Mer information och ansökningsblanketter för MC (A1), (A) körkort får du här.